SAVE0091.jpg

Työskentelin muutaman vuoden ajan radiosähköttäjänä Etelä-Suomen Laiva Oy:n (nyk. ESL Shipping Oy) ulkomaanliikenteen aluksilla. Ensimmäinen laivani oli Hankoniemen Koverharissa lastiaan purkava höyrylaiva Eira, jolle saavuin "vihreänä" radistina 17.6.1969. Laiva kuljetti Koverhariin mm. koksia Tallinnasta, kalkkikiveä Gotlannista, rautamalmia Hargshamnista Tukholman läheltä jne. Innokkaana kuvaajana otin runsaasti niin valokuvia kuin kaitafilmiäkin matkoilta. Oltuani pari kuukautta aluksella sain siirron varustamon toiseen alukseen, joka vei lastin kyllästettyjä puupylväitä Turkkiin.

SAVE0093.jpg

Kun olimme paluumatkalla Suomeen, saimme tiedon ss Eiran uppoamisesta. Alus oli tuomassa 9.12.1969 kalkkikivilastia Gotlannista Koverhariin, kun se sai pohjakosketuksen Ajaxin poijun lähellä. Pelastusristeilijä Russarö nouti avunpyynnön jälkeen osan miehistöstä ja muutaman aluksella olleen matkustajan. Osa laivaväkeä jäi yliperämiehen johtamana yrittämään vielä aluksen pelastamista. Paikalle tullut tarkastusalus Saaristo sai sen hinaukseen, mutta raskas lasti ja sisään syöksyvä vesi aiheuttivat hinausvaijerin katkeamisen, jolloin pelastusyrityksistä oli luovuttava. Eira upposi 47 metrin syvyyteen. Hylky on ollut jo pitkään urheilu- ja harrastajasukeltajien suosima sukelluskohde. (Eiraa esittäviä kuviani löytyy myös Finnairin sukeltajien nettisivuilta)

SAVE0092.jpg

Ylimmäisessä kuvassa ss Eira on purkamassa lastiaan Koverharin satamassa. Keskimmäinen kuva esittää ohjaushyttiä laivan ollessa matkalla jonnekin. Alimmaisessa kuvassa alukseen lastataan elevaattorilla rautamalmia Ruotsin Hargshamnissa.